miercuri, 7 iunie 2017

Mai 2017

Educaţia reprezintă un mai bun gardian al libertăţii decât o copleşitoare armată. (Edward Everett)

Promovarea dimensiunii europene a educației prin proiectele școlare Erasmus+

Calitatea educației pe care o oferă elevilor săi este unul dintre obiectivele Școlii Gimnaziale „Ștefan cel Mare” din Bistrița. Aceasta este dată transformări inovatoare, de permanenta diversificare a funcțiilor școlii. Scopul este educarea unor generații active, înzestrate, deschise, care să nu facă discriminare, să nu țină cont de prejudecăți. Ritmul vieții actuale ne obligă ca atât acasă, cât și la școală să îi ajutăm pe copii să găsească răspuns la provocările lumii contemporane. Globalizarea, tot mai prezentă în toate domeniile vieții, își face apariția și la nivelul școlii. Sistemul nostru de învățământ se aliniază celor europene, de unde și nevoia de a fi la curent cu schimbări și inovații.
Uniunea Europeană dorește ameliorarea calității educației, prin încurajarea cooperării între instituțiile educaționale din țările membre, prin promovarea dimensiunii europene în educație și crearea unui sistem de cooperare între statele membre. Proiectele Erasmus+ au ca scop îmbunătățirea calității educației, promovarea dimensiunii europene în rândul elevilor, dezvoltarea competențelor elevilor și profesorilor prin cooperare transnațională între școli, prin încurajarea învățării limbilor străine, promovarea metodelor și tehnicilor de predare și învățare inovatoare.
Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” face parte din comunitatea școlilor europene încă din anul 2003 când a derulat primul său proiect european, Comenius. Pe lângă acesta, s-au derulat proiecte eTwinning în colaborare cu nenumărate școli europene. Beneficiile aduse elevilor, profesorilor și instituției prin participarea la aceste proiecte au fost recunoscute imediat, drept pentru care s-a încercat obținerea unui proiect Erasmus+. Începând cu anul 2016, Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” se alătură instituțiilor care derulează proiecte Erasmus+, parteneriate strategice între școli.

Instituția noastră are onoarea de a fi coordonatorul unui parteneriat între șapte școli europene care în perioada 2016-2018 vor derula proiectul „BASIC EMPLOYABILITY AND ENTREPRENEURSHIP SKILLS AT A YOUNG AGE” (Competențe antreprenoriale și legate de piața muncii la vârste timpurii) – BEES:
- Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare”, Bistrița, România
-Yusuf Savas Ilkokulu, Darica, Turcia
- I. C. Pontecagnano San'Antonio, Pontecagnano Faiano, Italia
- Szkola Podstadowa Nr 153 im. ks. prof. Jozefa Tischnera, Cracovia-Polonia
- Kildare Place School, Dublin, Irlanda
- Kilbowie Primary School, Glasgow, Scoția
- C.E.I.P. Los Arevacos, Arevalos Spania
Scopul principal al proiectului este pregătirea elevilor din ciclul primar pentru piața muncii; dobândirea unor competențe antreprenoriale de bază de la o vârstă timpurie. Se vor aborda subiecte cum ar fi piața muncii, șomajul, consiliere și orientare în carieră, programe de studiu inovatoare, metode educaționale de dezvoltare; cursuri de formare; cooperarea internațională, relații internaționale, cooperarea pentru dezvoltare. Obiectivul principal al proiectului este educarea elevilor din ciclul primar spre dobândirea unor competențe antreprenoriale de bază și pregătirea acestora pentru piața muncii. Alte obiective sunt: dezvoltarea competențelor de numerologie și matematice, dezvoltarea competențelor de muncă în echipă, creativitate, flexibilitate, încredere, independență a grupului țintă, dezvoltarea competențelor digitale și de limbă engleză a grupului țintă, dezvoltarea competențelor de leadership și time management, dezvoltarea competențelor de comunicare scrisă și orală, dezvoltarea competențelor antreprenoriale la copii cu vârste mici, ciclul primar. Proiectul este inovator datorită temei pe care o abordează și mai ales pentru faptul că această tematică, a antreprenoriatului și pieței muncii, se adresează elevilor de ciclu primar (7-10 ani).
Cele 33 de activități ale proiectului au beneficii multiple asupra elevilor și profesorilor acestora. Dintre acestea, șapte presupun mobilități ale profesorilor cu scopul de a participa la activități de învățare, cursuri de perfecționare, seminarii, workshop-uri. Competențele dobândite vor fi diseminate în rândul profesorilor din școală și din comunitatea școlară locală.
Până în prezent au avut loc, la nivel de școală, activități atractive pentru elevi, fapt confirmat și de numărul întotdeauna foarte mare de elevi care doresc să se implice. Amintim câteva dintre acestea: amenajarea peretelui Erasmus în școală, concurs de logo al proiectului, întâlniri skype cu partenerii străini, schimb de felicitări cu ocazia sărbătorilor de Crăciun și Paște, târg de Crăciun, crearea unui blog al elevilor, video-uri de prezentare filmate de elevi. Profesorii au organizat conferința de lansare, au organizat lecții demonstrative după fiecare activitate de învățare, au creat pagina de facebook a proiectului, au realizat activități de diseminare. Până în momentul de față au avut loc trei întâlniri de proiect:
- întâlnire transnațională în Turcia: au participat câte doi reprezentanți ai fiecărei școli, s-au revizuit și planificat în detaliu activitățile proiectului, s-a realizat planul de diseminare
- activitate de învățare în Irlanda: tema „How to use drama as a method to teach employability skills”. În timpul acestei activități de învățare, cei doi profesori reprezentanți ai școlii noastre au participat la seminarii și ateliere de lucru având ca temă importanța dramatizării și a teatrului în predarea antreprenoriatului și nu numai. S-au învățat tehnici și metode noi care au fost, într-o primă fază, utilizate la clasă în lecții demonstrative, urmând să fie folosite cât de des posibil
- activitate de învățare în Polonia: tema „Workshop on teaching verbal-written communication skills, independence and interpersonal skills”. Pe parcursul întâlnirii, profesorilor li s-au arătat tehnici de utilizare a artei (pictură, grafitti, sculptură și scriere creativă) ca metodă de dezvoltare a comunicării, a independenței și încrederii elevilor. S-a organizat o sesiune de diseminare, urmând ca în săptămâna Școala Altfel, unul dintre atelierele propuse să dezvolte aceste tehnici cu elevii.
Pe termen lung, proiectul BEES dorește să „echipeze” elevii cu cunoștințe minime despre piața muncii, finanțe și antreprenoriat, să îi facă pe elevi să își dezvolte încrederea în sine, să dezvolte competențe digitale, lingvistice, de comunicare verbală și non-verbală. Școlile partenere vor introduce în predare tehnicile noi achiziționate în activitățile de învățare, vor implementa metodele noi și tematica proiectului în curriculum. Profesorii își vor consolida competențele de predare, vor fi mai flexibili, creativi și deschiși către inovare.

Coordonator proiect,
Prof. Anca LAZARIC,
Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Bistrița

MMIMPE, un acronim pe harta proiectelor europene ERASMUS +

Proiectul ERASMUS + MIND MAPPING AND MULTIPLE INTELLIGENCE FOR PRIMARY EDUCATION este implementat de Școala Gimnazială Mihai Eminescu Năsăud pe o perioadă de trei ani, din 1 septembrie 2015 până în august 2018.
Partenerii europeni sunt Exicosto Proto Dimotiko Sholelo Thessaloniki/ GRECIA, în calitate de coordonator, Instituto Comprensivo Grosseto 1 Alberto Manzi Grosseto/ ITALIA, Școala Gimnazială Mihai Eminescu Năsăud/ ROMANIA, Zespol Szkol Ogolnoksztalcacych W Szarowie/ POLONIA, Sefkat Ilk Okulu Usak/ TURCIA, Agrupamento De Escolas Gomes Teixeira, Armamar/ PORTUGALIA. Prin derularea activităților propuse, acesta răspunde interesului cadrelor didactice de a adopta strategii didactice moderne eficiente pentru educația contemporană, în cadrul unei societăți care devine tot mai complexă și e în continuă transformare.
În opinia partenerilor implicați în acest proiect, este important ca actul didactic să fie adaptat nevoilor societății, să adopte un stil pragmatic și realist. În acest sens, activitățile proiectului au fost concepute cu participarea directă a grupurilor de elevi și profesori care să realizeze sarcini de lucru similare, implementate utilizând strategiile învățării prin cooperare. Utilizarea hărților mentale (MM) în învățare/ predare/ evaluare și abordarea conținuturilor din perspectiva Inteligențelor multiple (MI) vor avea un impact pozitiv asupra dezvoltării experiențelor de învățare ale elevilor, îi vor ajuta să își structureze conținuturile, să își dezvolte aptitudini noi și competențe de comunicare, dar și sociale. Astfel, este adoptat stilul învățării centrate pe elev, iar în cazul învățării prin cooperare, în cadrul grupului, fiecare are un rol bine stabilit, conform unor reguli adoptate de comun acord. Contribuția fiecărui membru al grupului conduce la învățare și progres. Este motivul pentru care toate activitățile sunt derulate de toate școlile partenere, pentru a dezvolta competențele de învățare tuturor elevilor și profesorilor implicați în proiect.
În acord cu obiectivele proiectului, sunt propuse trei tipuri de activități:
A 1 - A 24 ---activități lunare derulate în cadrul fiecărei școli partenere;
C 1 - C 3 --- activități de învățare de tip Learning/ Teaching/ Training în cadrul mobilităților, câte una propusă în fiecare an;
C 4 - C 12 --- schimb de elevi, pe termen scurt, combinate în cadrul mobilităților de tip Learning/ Teaching/ Training și a celor transnaționale;
M 1- M 6 --- mobilități de tip transnațional pentru profesori.
Până în acest moment, mai 2017, au fost derulate lunar activități în acord cu propunerea din aplicația aprobată. Echipa de proiect a școlii noastre a participat la patru mobilități, grupurile fiind formate din elevi și profesori implicați în workshop-uri sau activități de învățare interesante, pe care le-au aplicat apoi la clasă. Aplicația Meister Task are înregistrate toate evenimentele realizate, dar și pe cele care vor fi derulate până la finalul proiectului.
Tot ce s-a realizat poate fi vizualizat pe paginile de Facebook https://www.facebook.com/ERASMUSPLUSMMMI/?fref=ts, respectiv Twinspace https://twinspace.etwinning.net/9979 ale proiectului.
Aplicarea metodei HARTA MENTALĂ la discipline diferite sau în mod integrat ajută elevii să își structurez în mod eficient cunoștințele pe care le au despre o temă data sau o temă de interes personal. Munca în echipă îi ajută să își dezvolte competențe de comunicare orală sau scrisă, să învețe unii de la alții, să fie responsabili și să își împartă sarcinile în cadrul unui grup de lucru pentru a realiza un produs final. Acesta este un model de hartă mentală realizată de elevi în cadrul proiectului.
Prin intermediul planului de diseminare a informațiilor și a activităților proiectului, sperăm să promovăm o educație modernă, de calitate, cu accent pe valorizarea experiențelor de învățare ale elevilor și pe dezvoltarea competențelor specifice acestui tip de proiect: competențe digitale, competențe de comunicare în limba engleză, competențele de comunicare în cadrul unui grup de elevi mixt, competențe de adaptare la sisteme de educație europene diferite.

Coordonator proiect,
Prof. Adela-Gabriela MUREȘAN,
Școala Gimnazială Mihai Eminescu Năsăud

Put yourself in a refugee's shoes – proiect Erasmus+

Colegiul Național „George Coșbuc” Năsăud implementează în perioada 01 septembrie 2016 – 31 august 2018 parteneriatul strategic KA219 cu titlul PUT YOURSELF IN A REFUGEE'S SHOES, proiect finanțat cu sprijinul Uniunii Europene prin Programul Erasmus+, în calitate de beneficiar (partener).
Țările participante în acest proiect sunt:
Aplicant-coordonator Italia și parteneri: Turcia, Portugalia, Bulgaria și România.
Grupul țintă al acestui proiect îl constituie elevii școlilor participante, acești elevi sunt încurajați să se afirme și să apere atât cât le stă în putință, semeni de-ai lor care astăzi înfruntă probleme sociale deosebite cum sunt cele de a fi refugiat sau imigrant într-o țară din Uniunea Europeană, înțelegând mai bine Declarația Universală a Drepturilor Omului.
Proiectul nu încearcă să rezolve problemele foarte numeroase ale unor astfel de oameni ci își dorește o conștientizare, o mai bună înțelegere a acestor probleme și cu astfel de exemple o creștere a sentimentului de compasiune în probleme general umane.
România și Bulgaria la 10 ani de la aderarea la Uniunea Europeană au în continuare multe de învățat de la ceilalți parteneri europeni în ceea ce privește abordarea celor 17 obiective de dezvoltare durabilă ale omenirii conform Agendei 2030 a Conferinței Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Durabilă, New York 2015.
Proiectul, încă la început, a avut până acum o primă întâlnire transnațională în Sicilia, Italia, 16-20 noiembrie 2016. La această întâlnire au participat prof. Simion Strugar (coordonatorul proiectului) profesor de informatică și Camelia-Monica Berceni (membru în echipa de proiect) profesor de limba engleză. (Limba engleză fiind limba oficială a proiectului)
S-au desfășurat activități în proiect ca cele de recunoaștere a refugiaților sau imigranților, prezentare a experiențelor de viață și activități de voluntariat prin care elevii își dezvoltă creativitatea și responsabilitatea față de persoanele aflate în condiții dificile de viață.
În Italia la propunerea partenerilor italieni și portughezi se interschimbă ordinea mobilităților de scurtă durată a elevilor, datorită situației din Turcia și se stabilește ca următoarea mobilitate internațională să aibă loc în Portugalia și se fixează data pentru a doua mobilitate cu elevi ce va avea loc în România.
Între 19 si 25 februarie 2017 a avut loc primul schimb de scurtă durată cu elevi în Portugalia (Ourem). La aceasta mobilitate au participat: prof. Simion Strugar (coordonatorul proiectului) profesor de informatică, prof. Dorel-Alexandru Coc (membru în echipa de proiect) profesor de discipline socio-umane, prof. Simona-Carmen Costea (suport lingvistic) profesor de limba engleză și elevii Ani Iulia Maria 11D – filologie, Strugar Ana 9A – matematică informatică, Miti Andrei-Ștefan 10A – matematică-informatică și Oancea Glogor-Dan 11A – matematică-informatică. Toți componenții echipei de proiect române au avut avizul Consiliului de Administrație al școlii, elevii fiind selectați în urma înscrierilor voluntare, verificărilor lingvistice și implicării în activitățile proiectului.
În Portugalia fiecare țară a pregătit documente cu privire la tematica proiectului ex: rutele refugiaților (ruta balcanică, nord africană, mediteraneană) ce mănâncă și cum se îmbracă refugiații și particularități (statistici) ale fiecărei țări. Aceste documente se doresc componente ale unei reviste la care s-a lucrat efectiv cu elevii.
Activități de transmitere de informații și diseminare a activităților din proiect s-au desfășurat și se vor desfășura în continuare înainte de fiecare activitate, în timpul activității și după activitate. Articole în presa locală cu privire la activitățile proiectului găsiți la următoarele adrese:

Prof. Simion STRUGAR,
Prof. Camelia-Monica BERCENI,
Colegiul Național George Coșbuc Năsăud

„Bridging three generations. Timeless games and toys” – Legături între generații. Jocuri fără vârstă.

„Bunici” – acesta este unul dintre cuvintele cheie ale proiectului nostru, o resursă umană care nu este valorificată deplin în procesele educaționale timpurii derulate în cadrul școlii și în afara ei. Proiectul „Legături între generații. Jocuri fără vârstă” este un parteneriat strategic Erasmus + KA2, derulat între școli construit pe fundația unui proiect eTwinning care se derulează în perioada 2015-2017.
Coordonatorul este Haci Sabanci Ortaokulu Ankara, Turcia iar ceilalți parteneri sunt: St. Colman's PS and All Saints' Nursery Unit, Annaclone, Marea Britanie, OGEC de Billom-Ensemle Scolaire Notre Dame, Billom, Franța, International School of Bergen, Bergen, Norvegia, State School Instituto Comprensivo – Via Santi Savarino, Roma, Italia, Grundzale Pamatskola, Grunzale, Letonia, General Secondary School Nikola Vaptsarov, Aytos, Bulgaria și Școala Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva, România. Colaborarea cu partenerii a fost graduală la fel și sarcinile pe care le-am îndeplinit, partenerii experimentați au avut de gestionat sarcini complexe și au mentorat partenerii fără experiență.
Proiectul își propune conceperea de legături emoționale și de interacțiune între generațiile de copii și bunici utilizând jocurile și jucăriile tradiționale dintr-o perspectivă integrată pentru crearea unui mediu educogen propice dezvoltării holistice a copiilor și de formare a unor competențe IT pentru generația vârstnică. Pe lângă activitățile de învățare care familiarizează copiii cu jocurile și jucăriile tradiționale, elevii și profesorii implicați au realizat ateliere de metode non-formale cu bunicii (Biblioteca vie, Jocuri de societate, Photovoice, Storytelling) pentru a restabili rolul vârstnicilor de resurse educative secundare în procesul educativ. Erasmus + oferă o viziune inovativă prin îmbunătățirea ofertei de învățare și oportunități pentru elevii noștri încă din primul an de proiect ca an de cartografiere a resurselor si prin realizarea unor materiale auxiliare care deservesc activitățile din orarul grupelor/ claselor din învățământ preșcolar.
S-au realizat materiale didactice auxiliare care deservesc la utilizarea jocurilor tradiționale ca si elemente active in demersul didactic în învățământul preșcolar și primar ca și: Calendarul personalizat al proiectului, la domeniile experențiale și de dezvoltare personală: Broșura cu jocuri tradiționale, Trusa de dezvoltare emoțională „Family”, Jocuri tradiționale europene transpuse in format digital, Semne de carte, Jocuri de masă, Magneți, Afișe, Colecția de cărți poștale, Jetoane cu jocuri tradiționale, Film didactic cu jocuri tradiționale pentru educația out-door, Studii de cercetare si interviuri.
Pe tot parcursul primului an de proiect s-au selectat și analizat materialele (planuri de lecție, fișe de progres) privind conceperea produsului intelectual „Societal curricula” care este prezent în oferta curriculară a școlilor partenere începând din această toamnă sub forma unui opțional.
Pentru al doilea an de proiect s-a realizat al doilea produs intelectual al proiectului Cartea cu jocuri tradiționale europene – material coordonat de echipa română în care fiecare partener a conceput un capitol cu 5 jocuri tradiționale complete de filmări și coduri QR. Discuții cu partenerii despre integrarea în activitatea didactică a jocurilor tradiționale, despre selecția acestora în funcție de nevoile generației tinere și despre utilizarea materialelor video și a codurilor OR într-un mod creativ va fi prezentat la evaluarea proiectului în timpul evenimentului de formare de scurtă durată din luna iunie din România.
Au avut loc șase evenimente de formare de scurtă durata (octombrie 2015 – Turcia, martie 2016 – Bulgaria, mai 2016 – Franța, noiembrie 2016 – Italia, ianuarie2017 – Norvegia, martie 2017 – Irlanda de Nord) experiențe de învățare conduse de profesori universitari, ONG-uri, actori, psihologi care au atins tematici ca: Jocurile Tradiționale și patrimoniul imaterial, Jocurile cu păpuși în dezvoltarea inteligenței emoționale, Integrarea copiilor cu dificultăți de învățare, autism și ADHD cu ajutorul jucăriilor tradiționale, Migranții – factori de mobilitate pentru cultura tradițională europeană, toate acestea reprezentând ocazii unice de dezvoltare profesională a profesorilor implicați care la întoarcerea în școală au avut un „efect de domino” proiectând metodele însușite asupra comunităților școlare, locale și regionale.
În urma studiilor realizate s-a constatat că jocul stă la baza dezvoltării sociale a moralității, jocul reprezintă un sprijin temeinic pentru coeziunea socială. Joaca implică de multe ori râsul, care este un mecanism de unire foarte bun între copii și adulți. Și jocul fizic – în special sporturile de echipă care necesită coordonare – produce endorfine care le oferă participanților o stare de fericire. În plus, jocurile outdoor determină creșterea spiritului competitiv, participanții își îmbunătățesc efectiv propriile abilități atunci când urmăresc alte persoane jucându-se. Joaca este deopotrivă o forma de deconectare dar și de stimulare. Prin joc, asemenea copiilor, adulții își pot hrăni imaginația, creativitatea, abilitățile de rezolvare a problemelor dar și starea de bine. Aptitudinile sociale sunt învățate atunci când în timpul jocului trebuie să dăm sau să primim. În copilărie, în timpul jocului, copiii învață comunicarea verbală, non-verbală, ce înseamnă limitele, cooperarea și munca de echipă.
La nivelul profesorilor impactul constă în aplicarea de metode noi la clasa, de însușire a competențelor digitale și de exprimare în limba engleză, de regândire a strategiilor de lucru cu elevii și influența pozitivă pe care o au jocurile tradiționale în mediul școlar la toate nivelurile de învățământ. La nivelul elevilor aceștia au manifestat un interes crescut asupra activităților non-formale, atelierelor de lucru cu bunicii, activități în care pot aplica competențele digitale și lingvistice. La nivelul părinților/bunicilor și a altor membri ai comunității locale s-a evidențiat o deschidere pentru activitățile școlii, au înțeles utilitatea cunoștințelor pe care le au și modul de a le transmite, propunând realizarea unor activități non-formale cât mai des ca formă de comunicare dar și de socializare.
Diseminarea proiectului este activă atât în social-media, grupuri Facebook, adresa de Twitter, cont de Instagram, twinspace eTwinning) cât și în presa scrisă la nivel local și internațional, conferințe educaționale, universități, ONG-uri, întâlniri cu consuli sau reprezentanți ai ambasadelor țărilor partenere. Mai multe detalii si fotografii găsiți pe site-ul proiectului: (www.bridging3generations.com).
Activitățile derulate până acum în cadrul proiectului Erasmus+ au determinat echipa de proiect să conceapă în instituția noastră activități complementare aplicației ca înființarea clubului Impact și a proiectului Școli deschise pentru comunitate în colaborare cu Fundația Noi Orizonturi, derularea proiectului Digitaliada a Fundației Orange prin care școala noastră a fost dotată cu tablete și echipament IT, proiectul cu reciclabilele Școala Ecoterrienilor contribuind din plin la creșterea vizibilității și sustenabilității proiectului în cadrul comunității locale și naționale.
Testimoniale: „Proiectele Erasmus + constituie instrumentul de promovare a valorilor tradiționale locale și de reactualizare a conținuturilor educaționale morale la vârstele timpurii. Implicarea în aceste proiecte este o provocare continuă atât pentru elevii noștri, profesori, bunici pentru reconsiderarea rolului principal al spațiului școlii ca un spațiu deschis spre nevoile comunității. (Prof. Cuceu Luminița – responsabil diseminare)
„Materialele didactice concepute în cadrul proiectului vor aduce un plus calității actului didactic derulat în cadrul instituției noastre iar schimburile de bune practici între parteneri ne oferă posibilitatea de a intra în contact cu pedagogiile inovative și metodologii specifice competențelor sec. XXI. (Prof. Codrea Maricuta – responsabil monitorizare și evaluare)

Prof. Vasilica GĂZDAC,
Școala Gimnazială Tiberiu Morariu Salva

SILVAforum

SILVAforum este un proiect de parteneriat strategic VET din cadrul programului ERASMUS + având codul 2015-1-LU01-KA202-001344 și o durată de 30 de luni.
Proiectul implică școli silvice din Finlanda, Suedia, Austria, Franța, România ca organizații partenere și LTA Ettelbruk din Luxemburg ca organizație coordonatoare. Proiectul are ca obiectiv principal schimbul de bune practice între școlile partenere și creare unor instrumente de lucru utile în activitatea de învățare cum sunt videotutorialele cu tematică silvică, cât și glosarul forestier sub forma unei aplicații pe smartphone pe care elevii o vor folosi în timpul workshopurilor. Proiectul prevede 3 mitinguri transnaționale, 6 workshopuri pentru profesori în cele 6 școli partenere cât și 6 workshopuri pentru elevi. Proiectul se va finaliza în luna iunie 2018 cu o reuniune de diseminare în LFS St. Andra din Austria.
Vizită profesională la Ocolul Silvic Valea Șieului
Firul roșu care leagă cele 6 instituții silvice europene este Campionatul Forestier European, instituțiile partenere fiind implicate în această competiție care a devenit foarte populară și care se desfășoară după un regulament propus de școlile de profil din Austria. Totodată școlile partenere care fac parte din proiect sunt membre ale asociației Europea Internațional care reunește peste 1000 de școli agrosilvice din 25 de țări membre. Bazele proiectului s-au pus la seminarul de contact din Bergen, Norvegia din octombrie 2014.
Vizită profesională la Tășuleasa Social
Până în prezent s-au derulat 5 workshopuri pentru profesori în Luxemburg, România, Finlanda, Franța și Suedia. Până la sfârșitul acestui an școlar sunt prevăzute 2 workshopuri de scurtă durată pentru elevi la LTA Ettelbruk din Luxemburg și Colegiul Silvic Transilvania din Năsăud și un workshop pentru profesori la LFS St. Andra din Austria. Tematica workshopurilor cuprinde următoarele activități: în Luxemburg în perioada 21-28 mai elevii din cele 6 țări vor participa la lucrări de colectarea lemnului cu caii, lucrări de decojire a stejarului pentru obținerea taninului din scoarță (lucrare tradițională luxemburgheză efectuată în luna mai, cojirea executându-se manual), gestiunea arboretelor de crâng, gestiunea arboretelor de duglas. Workshopul organizat în România se va desfășura între 26.06-1.07.2017, va avea în program vizite profesionale la fabrica de cherestea din Lunca Ilvei, arta lemnului în Maramureș, gestiunea arboretelor de stejar, lucrări de obținere a draniței din care se va face și un videotutorial, la sugestia partenerilor, care va fi utilizat de școlile partenere în cadrul lecțiilor demonstrative de folosire eficientă a lemnului.

Coordonator proiect,
Prof. Gioconda NEAMȚ,
Colegiul Silvic Transilvania Năsăud

No frontiers in education!

Liceul Teoretic „Solomon Haliță” Sîngeorz-Băi derulează proiectul educațional internațional „No Frontiers in Education” Parteneriat Strategic între școli, acțiunea cheie KA2 cu durată de implementare de 2 ani. Proiectul a început la data de 01 septembrie 2015 și se va finaliza la data de 31 august 2017. Cele 4 școli partenere implicate în proiect sunt: Liceul Teoretic „Solomon Haliță” Sîngeorz-Băi – România; Narvik videregående skole, Narvik – Norvegia; Zespol Szkol Ponadgimnazjalnych im. Jana Pawla II, Krynica-Zdroj- Polonia; Zespol Szkol Ogolnoksztalcacych nr 1, Nowy Sacz- Polonia. Este primul proiect de talie internațională pe care Liceul Teoretic „Solomon Haliță” îl derulează în calitate de coordonator de proiect, proiect de care vor beneficia atât elevii și profesorii implicați direct și indirect cât și membri comunității locale. Proiectul se concentrează pe dezvoltarea, schimbul și transferul de practici inovatoare între cele 3 țări participante: România, Norvegia și Polonia. Proiectul își propune să conecteze elevii care provin din diferite medii sociale și culturale și din sisteme educaționale diferite în scopul conștientizării valorilor europene și democratice, a dezvoltării unei atitudini responsabile în societate, a identității naționale și europene. O altă abordare este educația antreprenorială întrucât evoluția democratică atrage după sine o evoluție în punerea în practică a conceptului de antreprenoriat într-o viziune modernă, bazată pe strategii și tehnici evoluate de marketing. Alături de cele 3 școli partenere s-au implicat în proiect și alte Instituții: Muzeul Nordland Narviksenteret din Narvik, Narvik Peace Centre – Norvegia și Muzeul Memorial Sighet-România”, AUSCHWITZ Museum, antreprenori polonezi și români de succes.
Profesorii de la Liceul Teoretic „Solomon Haliță” implicați în acest proiect sunt prof. economist exp. cont. Monica Ștefania Măgurean (coordonator de proiect, responsabil financiar, coordonator științific economie, educație antreprenorială), prof. Mititean Varvara (coordonator monitorizare și asigurarea calității, coordonator științific limba engleză, responsabil al produselor intelectuale), prof. Cârcu Radu (coordonator comunicare și promovare), prof. dr. Mâti Doru (coordonator științific documentare și coordonator al produselor intelectuale ale proiectului) și prof. informatician Prangate Toader (coordonator tehnic al proiectului).
Până în momentul de față s-au derulat toate cele trei mobilități ale proiectului, respectiv mobilitatea din Norvegia, mobilitatea din Polonia și mobilitatea din România.
În toate cele trei mobilități activitățile de proiect au fost programate să se desfășoare în locații diferite, în școli, instituții publice, muzee, sedii și spații de lucru ale unor antreprenori de succes. Cu rigoare și seriozitate s-au abordat cele două teme majore ale proiectului – democrația și antreprenoriatul – pe zile, organizându-se lectorate și workshopuri respectiv activități bazate pe metode de învățare nonformale pe grupe de lucru internaționale la care au participat toți elevii implicați în proiect: norvegieni, români și polonezi.
De semnalat este transparența activităților și respectul pentru școală, educație și educatori prin implicarea efectivă a părinților în viața școlară și a instituțiilor sociale și agenților economici: părinții elevilor au primit cu suficient timp înainte programul de activități în care sunt implicați copiii lor, aceștia putând să urmărească pas cu pas evoluția lor pe parcursul derulării proiectului și dezvoltarea personală. Iată un mod de a evolua împreună prin educație!
De asemenea și profesorii au fost implicați în aceste activități beneficiind de un real și util schimb de experiență privind aplicarea metodelor și a instrumentelor didactico-pedagogice moderne în sensul dezvoltării profesionale și personale prin conectarea la dimensiunea europeană a actului didactic din perspectivă științifică și culturală. A fost un exercițiu de rigurozitate științifică, didactică, pedagogică, de organizare și prezentare a informației, de adaptare la standardele educaționale europene în contextul tematicii de proiect – „Democrație și inovare socială”.
Elevii au avut parte de experiențe de învățare moderne în contact direct cu mediul economic real polonez, român și norvegian, cu mediul cultural, social, administrativ care au vizat problematica democrației moderne și punerea în practică a conceptului de antreprenoriat (Cooperativa Muszynianka, Compania Fakro, Compania Wisniowski- antreprenori polonezi de succes, MIS GRUP și FRASINUL- România.). La activitățile de diseminare au participat consilieri locali din orașul Sîngeorz-Băi și alți reprezentanți ai Primăriei. De asemenea au fost prezenți profesori, colegi din instituțiile de educație din oraș.
Iată o impresie la cald a unei eleve după mobilitatea din Polonia:
„No frontiers in education!” KA2, Polonia – proiectul pe care l-am așteptat cu atâta emoție s-a dovedit a fi experiența care mi-a deschis noi orizonturi spre perspective europene. Această mobilitate mi-a șlefuit cu eleganță personalitatea, gândirea și modul de acțiune, conturând o nouă persoană, mai responsabilă și mult mai sigură pe propriile forțe. A fost pentru prima dată când am înțeles că educația nu are limite, fiind posibilă în diferite forme datorită influențelor culturale, democratice și informaționale regăsite în dezvoltarea fiecărui popor.
„No frontiers in education!” – proiectul care a început dintr-un vis îndrăzneț și va continua cu împlinirea a cât mai multor vise!” – Rebeca Marinela Moldovan
„Este un proiect pentru dascălii care-și iubesc meseria și doresc să înțeleagă dimensiunea europeană a educației. Este o șansă pentru toți elevii implicați să dobândească competențe suplimentare, flexibilitate, pentru o mai bună inserție pe piața muncii. „No Frontiers in Education” – o nouă experiență de învățare, un exercițiu didactic de raportare la o altă dimensiune, de valorizare a tuturor celor implicați. O frumoasă provocare!” – coordonator proiect prof. economist Monica Ștefania Măgurean.

Coordonator de proiect,
Prof. Monica Ștefania MĂGUREAN,
Coordonator monitorizare și asigurarea calității,
Prof. Varvara MITITEAN,
Liceul Teoretic „Solomon Haliță” Sîngeorz-Băi

Niciun comentariu: